Home

















Hudba v období renesance


   Skladatelé byli oceněni již za svého života, svá díla podepisovali

   Zlepšení knihtisku, nototisk (cca 1570) = více zpěvníků, studium hudby...

   Velká část interpretované hudby byla polyfonie vokální

   4hlasý zpěv (soprán, alt, tenor, bas), hlasy nejsou tak závislé na sobě

   Nejrozšířenějším nástrojem se stala loutna (+lyra), lira de braccio, viola da gamba, šalmaj, varhany, pozouny; vzniká klavichord, předchůdce klavíru



   Každý panovník měl vlastní dvorskou kapelu

   Co se hrálo:  mše, moteta (forma vácehlasu), madrigaly (komorní a světská vokální hudba, čtyři až šest hlasů) a chansony (francouzská satirická či humorná píseň )


Claudio Monteverdi

·         Přechod renesance a baroka; Itálie

·         Madrigaly s tématem lásky (luci serene i chiare, cruda amarilli

·         Složil operu Orfeus, z antických mýtů, využil deux ex machina, árie, sbory a interludia

·         Citát: "Cílem každé dobré hudby je zasáhnout duši"


Orlando di Lasso

·         Belgie (vlámský skladatel), sám člen mnoha dvorských kapel

·         Skládal moteta, mše, madrigaly i šansony; největším hudebním dílem bylo Magnum opus musicum


Giovanni Pierluigi da Palestrina

·         Polovina 16. století, hlavní zástupce školy římské

·         Nejznámější skladatel pozdní renesance; skladby pro církevní účely, liturgická hudba

·         Napsal stovky skladeb, zejména pro Vatikán, psal převážně mše, velmi známá je např. Missa brevis (krátká mše)

·         Zreformoval gregoriánský chorál na příkaz papeže Řehoře XII.


Renesanční hudba




©Jiří Šubrt 2013